FANDOM

Świerkowy Dwór – miejscowości położona w Shire, a dokładniej w Zachodniej Ćwiartce[1].

Geografia Edytuj

Osada ta była położona tuż przy granicy z Północną Ćwiartką, w północnej części Ćwiartki Zachodniej, na wschód od Nowosioła i północ od Bagniska. Przechodzi przez nią tylko jedna droga, która biegnie w kierunku północno-wschodnim. W Świerkowym Dworze znajduje się przynajmniej jeden most, który przechodzi nad rzeką Wodą. Położenie niedaleko koryta rzeki świadczy o tym, że najprawdopodobniej były tu urodzajne gleby i silnie rozwinęło się rolnictwo. Ponadto, położenie w dolinie świadczy o tym, że raczej mało prawdopodobne jest, aby hobbici mieszkali tu w tradycyjnych smajalach, a raczej w zwykłych domach wybudowanych z drewna czy kamienia[1].

Historia Edytuj

Nieznana jest dokładna data założenia Świerkowego Dworu. Musiało to być jednak po 1601 roku Trzeciej Ery, kiedy to hobbici przybyli na tereny późniejszego Shire[2].

Etymologia Edytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy tej miejscowości użył wyrażenia „Needlehole”. Nazwa tej osady jest dwuczęściowa, pierwszy człon „Needle-” tłumaczy się jako „igła”. Natomiast druga część tego wyrazu, „-hole” to „dziura, szpara”, ale również „nora”. Nazwa tej miejscowości może odnosić się do niewielkich rozmiarów Świerkowego Dworu. Możliwe jest też, że pierwszy człon wyrazu to zdeformowane słowo „nettle”, znaczące „pokrzywa”.

Ciekawostki Edytuj

Przekłady na język polski Edytuj

Shire

Wschodnia Ćwiartka Białe Bruzdy • Borsucze Jamy • Bystry Bród • Causeway • Dwaling • Kamieniołom • Kotlinka • Leśny Dwór • Leśny Zakątek • Łozina • Moczary • Ostowy Potok • Rzeka Graniczna • Scary • Słupki • Strumień Słupianka • Wierzbina • Wyspa Girdley • Wzgórza Scary • Yale • Zamoście • Żabia Łąka • Złoty Okoń
Południowa Ćwiartka Bród Sarn • Igielniczka • Longbottom • Pogranicze • Sackville • Zielone Pogórze
Tukland Tukowa Skarpa • Tukon • Wielkie Smajale • Withwell
Inne lokacje Baranduina • Marchia Zachodnia • Kamień Trzech Ćwiartek • Most na Brandywinie • Wschodni Gościniec • Woda

Przypisy