FANDOM

Świerkowy Dwór (ang. Needlehole) – miejscowości położona w Shire, a dokładniej w Zachodniej Ćwiartce[1].

GeografiaEdytuj

Osada ta była położona tuż przy granicy z Północną Ćwiartką, w północnej części Ćwiartki Zachodniej, na wschód od Nowosioła i północ od Bagniska. Przechodzi przez nią tylko jedna droga, która biegnie w kierunku północno-wschodnim. W Świerkowym Dworze znajduje się przynajmniej jeden most, który przechodzi nad rzeką Wodą. Położenie niedaleko koryta rzeki świadczy o tym, że najprawdopodobniej były tu urodzajne gleby i silnie rozwinęło się rolnictwo. Ponadto, położenie w dolinie świadczy o tym, że raczej mało prawdopodobne jest, aby hobbici mieszkali tu w tradycyjnych smajalach, a raczej w zwykłych domach wybudowanych z drewna czy kamienia[1].

Historia Edytuj

Nieznana jest dokładna data założenia Świerkowego Dworu. Musiało to być jednak po 1601 roku Trzeciej Ery, kiedy to hobbici przybyli na tereny późniejszego Shire[2].

EtymologiaEdytuj

W oryginale Tolkien do oddania nazwy tej miejscowości użył wyrażenia „Needlehole”. Nazwa tej osady jest dwuczęściowa, pierwszy człon „Needle-” tłumaczy się jako „igła”. Natomiast druga część tego wyrazu, „-hole” to „dziura, szpara”, ale również „nora”. Nazwa tej miejscowości może odnosić się do niewielkich rozmiarów Świerkowego Dworu. Możliwe jest też, że pierwszy człon wyrazu to zdeformowane słowo „nettle”, znaczące „pokrzywa”.

CiekawostkiEdytuj

Przekłady na język polskiEdytuj

Shire

Tukland Tukowa Skarpa • Tukon • Wielkie Smajale • Withwell

Przypisy