Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Świątynia Melkora

2742strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Świątynia Melkora – wielka kamienna budowla wybudowana w stolicy Númenoru, Armenelos, za panowania dwudziestego piątego i ostatniego króla, Ar-Pharazôna.

WyglądEdytuj

Świątynia zbudowana była z kamienia na planie okręgu o promieniu ok. 150 metrów. Wznosiła się również na wysokość 150 metrów, a ściany u jej podstawy miały 1,5 metra grubości. Górę świątyni wieńczyła wielka kopuła ze srebra z okulusem po środku, przez który nieprzerwanie wydobywał się czarny dym spowijający całe miasto.

Chociaż nie wiadomo jakich materiałów użyto do jej budowy, można założyć, że była obłożona drogimi kamieniami, zapewne czarnym marmurem i bogato zdobiona. W jej wnętrzu znajdował się na pewno wielki ołtarz, na którym składano ofiary i czarny tron dla Najwyższego Kapłana Melkora.

HistoriaEdytuj

Ar-Pharazôn, dwudziesty piąty król Númenoru, chciał ostatecznie rozprawić się z Sauronem i stawić mu czoła w wielkiej bitwie. Królewska armia była tak potężna, że podwładni Saurona uciekli przerażeni z Mordoru, a sam Majar zląkł się potęgi króla i ukorzył przed nim, błagając o litość i wybaczenie. Król zamiast zgładzić wroga, postanowił zabrać go do Númenoru w charakterze więźnia. Tam jednak Sauron szybko zdobył posłuch u władcy i jego doradców. Zauważył bowiem nienawiść jaką już wtedy żywiła większość mieszkańców królestwa do Valarów i Eldarów i jeszcze bardziej ją podsycał. Zaczął nauczać o Ciemności i Melkorze, który jest jej panem. 

Efektem tego była całkiem nowa religia, która szybko zaczęła się rozprzestrzeniać wśród Ludzi Króla. Na prośbę Saurona król Ar-Pharazôn wzniósł w stolicy królestwa potężną świątynię ku czci nowego, jedynego słusznego boga. Wybudowanie tego przybytku uczczono spaleniem na ołtarzu świątyni Białego Drzewa Númenoru, Nimloth. Z czasem Sauron przekonał władcę, że tylko ofiara z krwi zaspokoi Melkora i sprawi, że obdarzy on Númenorejczyków nieśmiertelnością. W ten sposób zaczęło się składanie ofiar z ludzi, głównie Wiernych, którzy nie ulegli kłamstwom Saurona.

Świątynia, jak i cala wyspa, zatonęła w 3019 roku Drugiej Ery w czasie Upadku Númenoru. Sauron, który w tym czasie zasiadał na czarnym tronie, cudem uniknął śmierci w głębinach, ponieważ budowla w jednej chwili zapadła się w głębiny.

Świątynie Melkora istniały również w innych númenorejskich miastach na wybrzeżu Śródziemia. Składano tam ofiary z jego rdzennych mieszkańców. Fakt ten tak mocno wyrył się w pamięci tych plemion, które czciły Eru, że świątynie zawsze już kojarzyły im się z krwawym terrorem i już nigdy nie wznieśli żadnej budowli sakralnej, czcząc go na świeżym powietrzu. 

CiekawostkiEdytuj

Tolkien, opisując Świątynię Melkora, wzorował się na rzymskim Panteonie i budynku Radcliffe Camera w Oksfordzie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki