Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Óin

2637stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Óin (2744 TE - 2994 TE) – krasnolud z Plemienia Durina, syn Gróina, brat Glóina, członek Kompanii Thorina [1]i uczestnik Wyprawy Balina[2].

Biografia Edytuj

Wyprawa do Ereboru Edytuj

W 2941 roku zjawił się w Bag End na generalnym spotkaniu członków Kompanii Thorina. Nosił wówczas brązowy kaptur[3].

Wraz ze swoim bratem byli mistrzami w rozpalaniu ognisk, więc takie zadanie przypadło im w udziale podczas wyprawy[4].

Podczas przeprawy przez Góry Mgliste, kompania została zaatakowana przez Wargów. Óin był pierwszym z krasnoludów, który schronił się przed tymi dzikimi wilkami na drzewach[5].

Po śmierci Smauga walczył w Bitwie Pięciu Armii i przeżył.[6] Po zakończeniu wyprawy, Óin osiadł w Ereborze na krótki czas[7].

Wyprawa do Morii Edytuj

W 2989 [8] roku część krasnoludów namówiło Balina do zorganizowania wyprawy do Morii. Król niechętnie na to zezwolił. Wkrótce liczna grupa, w której znalazł się również Óin, wyruszyła pod wodzą Balina do dawnej ojczyzny krasnoludów[2].

Ekspedycja Balina dotarła do Morii, przepędzając stamtąd licznych orków i zabijając największego z nich. Po tym zwycięstwie, krasnoludowie założyli kolonię w Morii i odnaleźli wiele skarbów. Fragment zapisków Oriego z l Księgi Mazarbul mówi, że Óin wyruszył na poszukiwanie górnej zbrojowni w trzecim podziemiu[9].

Krasnoludowie żyli w dostatku przez pięć następnych lat, kiedy to 10 grudnia 2994 roku Balin został postrzelony przez orka nad Jeziorem Zwierciadlanym. Wówczas, gobliny zaczęły schodzić się do Morii z całych Gór Mglistych. Óin podjął próbę ucieczki z, przez Zachodnią Bramę, lecz został porwany przez Czatownika z Wody[9].

Faktyczny stan sytuacji poznała dopiero Drużyna Pierścienia, przechodząc przez Morię i odnajdując Księgę Mazarbul. Odnaleźli w niej fragment, opisujący śmierć Óina[9].

Drzewo genealogiczne Edytuj

Náin II

Dáin I

Borin

Thrór

Farin

Thráin II

Fundin

Gróin

Thorin Dębowa Tarcza
 
Balin
 
Dwalin
 
Óin
 
Glóin

Gimli

Etymologia Edytuj

Imię Óin pochodzi z nordyckiego poematu Völuspá, gdzie nosił je jeden z karłów. Oznacza ono w języku staronordyckim straszliwy.

Adaptacje Edytuj

In 1977.png

Óin w adaptacji z 1977 roku

The Hobbit (1966) Edytuj

Óin nie występuje w tej adaptacji, podobnie jak pozostali krasnoludowie z Kompanii Thorina.

The Hobbit (1977) Edytuj

Nieznany jest aktor, który użycza głosu Óinowi.

Hobbit (trylogia filmowa) Edytuj

W rolę Óina wcielił się aktor John Callen. Opis Óina ujawniło studio pracujące nad filmem:

Wraz z bratem Glóinem, Óin jest dalekim kuzynem Thorina Dębowej Tarczy. To dzielny krasnolud z Północy, który przyłączył się do kompanii Thorina przez samą lojalność wobec rodu, a także dlatego, że zainwestował w całe przedsięwzięcie solidną sumkę. Óin jest oczytany i ma dociekliwy umysł, pełni więc rolę uzdrowiciela kompanii, często zalecając ziołową maść własnego pomysłu, na co inne krasnoludy często reagują „oj nie, Óinie”.

Pełni on funkcję medyka w kompanii Thorina, dlatego też postanowił nie wyruszać z resztą krasnoludów do Ereboru, ale pozostać w Esgaroth i pomóc śmiertelnie rannemu Kílemu. Óin został przedstawiony jako krasnolud w podeszłym wieku, z problemami ze słuchem.

The Hobbit (gra z 1982 roku) Edytuj

Ori został całkowicie pominięty w tej adaptacji

The Hobbit (gra z 2003 roku) Edytuj

Nieznany jest aktor, który podkłada głos Oriemu

LEGO The Hobbit (2014) Edytuj

Minifigurka Óina pojawia się w grze o tej samie nazwie, oraz w zestawie LEGO Ucieczka w beczkach. Krasnolud jest uzbrojony w długi kostur.

Kompania Thorina
Thorin II Dębowa Tarcza • Balin • Dwalin • Fíli • Kíli • Dori • Nori • Ori • Óin • Glóin • Bifur • Bofur • Bombur • Gandalf • Bilbo Baggins
Członkowie wyprawy Balina
Balin • Óin • Ori • Náli • Frár • Lóni • Flói

Przypisy Edytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dodatek C, ISBN 978-83-7758-297-8
  2. 2,0 2,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Narada u Elronda, ISBN 978-83-7758-297-8
  3. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Zabawa zgoła nieoczekiwana, ISBN 978-83-241-3951-4
  4. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Baranie pieczyste, ISBN 978-83-7758-297-8
  5. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Z deszczu pod rynnę, ISBN 978-83-241-3951-4
  6. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Nadejście Burzy, ISBN 978-83-241-3951-4
  7. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Droga powrotna, ISBN 978-83-241-3951-4
  8. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dodatek B, ISBN 978-83-7758-297-8
  9. 9,0 9,1 9,2 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Most w Khazad-dûm, ISBN 978-83-7758-297-8.

Więcej w Fandom

Losowa wiki