Wikia

Władca Pierścieni Wiki

Óin

Dyskusja0
1681stron na
tej wiki
Óin
Oin1
Rasa Krasnolud
Płeć Mężczyzna
Data urodzenia 2744 TE
Data śmierci 2994 TE
Rodzice Gróin
Rodzeństwo Glóin
Kolor Kaptura Brązowy
Filmy Hobbit: Niezwykła Podróż

Hobbit: Pustkowie Smauga

Hobbit: Bitwa Pięciu Armii

Aktor John Callen

Óin (ur. 2774 TE, zm. grudzień 2994 TE) – krasnolud z Plemienia Durina, syn Gróina, brat Glóina, członek Kompanii Thorina. Urodził się już po ataku Smauga na Erebor. Był członkiem Kompanii Thorina II Dębowej Tarczy i walczył w Bitwie Pięciu Armii. Wziął też udział w wyprawie Balina do Morii, gdzie zginął porwany przez Czatownika. Mimo, że Óin jest bohaterem książki "Hobbit, czyli tam i z powrotem", a ponadto jego postać wielokrotnie jest wspominana w innych dziełach, o krasnoludzie tym wiadomo stosunkowo mało.

Biografia Edytuj

Na wygnaniu Edytuj

Óin urodził się 2774 roku TE jako pierworodny syn Gróina. Imię prawdopodobnie otrzymał po Óinie, królu Ereboru w latach 2238 - 2488 TE. W chwili przyjścia na świat ojciec Óina miał 103 lata Krasnolud narodził się i dorastał w trudnym dla swojego ludu okresie tułaczki, po tym jak został on wygnany z Ereboru przez smoka Smauga. Kiedy Óin miał 9 lat urodził się jego brat Glóin, późniejszy ojciec Gimliego. Nie wiadomo, czy bracia brali udział w wojnie krasnoludów z orkami z Morii, która zakończyła się 2799 roku TE bitwie w Dolinie Azunalbizar. Prawdopodobnie potem wraz z resztą rodu Óin odszedł w góry Ered Luin. Tam w 2923 roku TE w wieku 252 lat zmarł jego ojciec Gróin.

Wyprawa do Ereboru Edytuj

Bardzo trudny okres tułaczki przedłużał się, a chęć zemsty na Smaugu i odzyskania ojczyzny i zrabowanych bogactw coraz bardziej rosła w krasnoludach. W 2941 roku TE król Plemienia Durina Thorin II Dębowa Tarcza z pomocą czarodzieja Gandalfa zorganizował wyprawę do Ereboru. Óin wraz z Glóinem postanowili wziąć w niej udział. Poza tym do kompanii przystąpili inni krasnoludowie: Balin i Dwalin, bracia stryjeczni Óina, Fíli, Kíli, Dori, Nori, Ori, Bifur, Bofur oraz Bombur. Do drużyny dołączył też hobbit Bilbo Baggins. Kompania w towarzystwie czarodzieja wyruszyła z Hobbitonu 27 kwietnia. W relacji Bilba mało jest informacji o Óinie w czasie wędrówki. Pierwszy etap wędrówki do Rivendell był spokojny i tylko spotkanie z trzema trollami go zakłóciło. Gandalf na jakiś czas odłączył się od reszty, a pod jego nieobecność wszyscy, włącznie z Óinem wpadli w zasadzkę trolli. Przed śmiercią uchował ich jedynie powrót czarodzieja i śmierć wrogów w raz z nastaniem dnia. Po kilkunastodniowym pobycie w Rivendell kompania ruszyła w Góry Mgliste. Przeprawa przez nie była bardzo niebezpieczna, drużyna bowiem dostała się do niewoli goblinów. Tutaj również uratował ją Gandalf. Po przeprawie przez Wielka Rzeką z pomocą Wielkich Orłów drużyna zatrzymała się na pewien czas u Beorn. Do jego domu krasnoludy wchodzili parami: Óin wszedł razem ze swoim bratem Glóinem. Dalsza droga wiodła traktem elfów przez Mroczną Puszczę. Kompania wędrowała już bez towarzystwa Gandalfa przez prawie miesiąc. Pod koniec sierpnia wędrowcy zboczyli ze ścieżki. 23 sierpnia elfowie schwytali Thorina, a dzień później resztę kompanii zaatakowały wielkie pająki. Krasnoludów wyswobodził Bilbo, ale wkrótce potem dostali się oni do niewoli u elfów. Jedynie hobbit, korzystając z Pierścienia zdołał ujść przed nimi. Wszyscy zostali uwięzieni w jaskiniach Thranduila. Przebywali tam do końca września. W końcu z pomocą Bilba uciekli ukryci w beczkach po winie, spławianych Leśną Rzeką do Esgaroth. Po krótkim pobycie w mieście wyruszyli ku Ereborowi. Wkrótce doszło śmierci Smauga, potem zaś do Bitwy Pięciu Armii, w której połączone siły krasnoludów, ludzi i elfów rozgromiły armię goblinów pod wodzą Bolga. Óin, podobnie jak reszta kompanii Thorina wziął udział w starciu. Po bitwie, w której zginął Thorin oraz Fíli i Kili podzielono łupy. Óin otrzymał swoją część i brał udział w odbudowie królestwa.

Pobyt w Ereborze Edytuj

Óin za swoją część łupu wybudował dom w Ereborze. Mieszkał tam prawie 50 lat i niewątpliwie cieszył się poważaniem. Był to czas rozkwitu królestwa pod rządami Dáina II Żelaznej Stopy.

Wyprawa do Morii Edytuj

W 2989 roku część krasnoludów namówiło Balina do zorganizowania
Oin
wyprawy do Morii. Król niechętnie na to zezwolił. Wkrótce liczna grupa pod wodzą Balina wyruszyła w kierunku dawnej ojczyzny plemienia Durina. Óin także do niej dołączył, a poza tym, spośród członków dawnej kompanii Thorina, w wędrówce do Morii wziął udział Ori. Wkrótce krasnoludowie dotarli do celu i przez pierwsze lata zaczęli oczyszczać Khazad-dûm z orków. Zaczęto spisywać kronikę, w której notowano poczynania krasnoludów. Po przeszło dwóch latach Balin ogłosił się władcą Morii. Wybrał na swoją siedzibę Komnatę Mazarbul. Wkrótce po tym odnaleziono złoża mithrilu. Niebawem jednak dobra passa się zakończyła. Orkowie zaczęli coraz częściej atakować krasnoludów. Wielu z nich schodziło z Gór Mglistych. 10 grudnia 2994 roku TE poległ zastrzelony przez orka Balin. Coraz więcej wrogów napierało na Morię. Wkrótce zajęli Most Durina. Óin postanowił podjąć desperacką próbę ucieczki. Kiedy tylko wyszedł przez zachodnią bramę został pochwycony i porwany przez Czatownika - potwora, który zagnieździł się w pobliskim jeziorze. Wzmianka o jego śmierci zawarta została w Księdze Mazarbul. Jego los, podobnie jak los całej Morii pozostawał nieznany, aż dotąd, kiedy Drużyna Pierścienia dotarła do Morii.

Drzewo Genealogiczne Edytuj

          Δ
Farin
ur. 2560 TE
zm. 2803 TE

        Fundin
ur. 2662 TE
zm. 2779 TE
        Gróin
ur. 2671 TE
zm. 2923 TE

    Balin
ur. 2763 TE
zm. 2994 TE
Dwalin
ur. 2772 TE
zm. 91 CE
ÓIN
ur. 2774 TE
zm. 2994 TE
Glóin
ur. 2783 TE
zm. 15 CE

                            Gimli
ur. 2879 TE
zm. po 120 CE

Imię Edytuj

Imię Óin pochodzi z nordyckiego poematu Völuspá, gdzie nosił je jeden z karłów. Oznacza ono w języku staronordyckim straszliwy.

Adaptacje filmowe Edytuj

W filmie "Hobbit: Niezwykła podróż" Óina zagrał John Callen. W polskiej wersji głosu użyczył mu Marek Frąckowiak. Postać Óina pojawia się w animowanym filmie "Hobbit" z 1977 roku, nie ma jej natomiast w filmie "Hobbit" z 1966 roku.

Kompania Thorina
Thorin II Dębowa Tarcza • Balin • Dwalin • Fíli • Kíli • Dori • Nori • Ori • Óin • Glóin • Bifur • Bofur • Bombur • Gandalf • Bilbo Baggins

Więcej od Wikii

Losowa wiki