FANDOM

Éowina – księżniczka Rohanu, córka Éomunda i Théodwiny. Młodsza o cztery lata siostra Éomera i siostrzenica Théodena. W czasie przemarszu wojsk Rohanu do Minas Tirith posługiwała się imieniem Dernhelm.

Biografia Edytuj

Urodziła się 2995 roku TE. Dzieciństwo spędziła w Edoras. Tam też pojawiła się po raz pierwszy, kiedy to do pałacu Meduseld przybył Gandalf Biały wraz z Aragornem, Legolasem i Gimlim. Po odczarowaniu Théodena przez czarodzieja i decyzji o wyruszeniu wojsk do Helmowego Jaru otrzymała rozkaz pozostania w mieście.

Kiedy Rohan otrzymał wezwanie do pomocy od Gondoru, Éowina pragnęła udać się razem z Szarą Kompanią na Ścieżkę Umarłych, na co jednak nie zgodził się Aragorn. Młoda kobieta, podając się więc za rycerza Dernhelma, wyruszyła na wojnę wraz z wojskiem Rohanu, sprzeciwiając się rozkazom Theodena. Zabrała ze sobą i wiozła na swym koniu Merry'ego Brandubucka, któremu również zabroniono jechać. Podczas Bitwy na Polach Pelennoru znalazła się w pobliżu Théodena. Król, pokonany przez Czarnoksiężnika z Angmaru, został przygnieciony własnym koniem, ona zaś stanęła w jego obronie. Czarnoksiężnik nie przejął się rycerzem, gdyż żaden śmiertelny mężczyzna nie mógł go pokonać. Wówczas Éowina zdjęła hełm, ujawniając swą tożsamość i najpierw odcięła głowę bestii Nazgûla, a potem rozpoczęła z nim walkę. Czarnoksiężnik uderzył ją swą buławą, łamiąc jej rękę, od tyłu zaatakował go jednak Merry. Wtedy Éowina cięła go mieczem w głowę, zabijając najpotężniejszego z Upiorów.

Po bitwie została odnaleziona i wzięta za martwą, gdyż ogarnął ją Czarny Oddech Nazgûli. Uzdrowił ją Aragorn. Jeszcze przez dłuższy czas leczyła się w Domu Uzdrowień w Minas Tirith. Poznała tam Faramira, w którym się zakochała, a po zakończeniu wojny została jego żoną. Osiedli w Ithilien, mieli syna Elborona i wnuka Barahira.

Charakterystyka Edytuj

Eowina wyrosła na piękną i dumną kobietę. Świetnie jeździła konno i posługiwała się mieczem. Była ambitna, odważna i pragnąca przygód, co można wywnioskować z jej postawy związanej z przemarszem wojsk Rohanu do Minas Tirith.

Drzewo genealogiczne Edytuj

Thengel
2905 TE - 2980 TE
 
Morwena
ur. 2922 TE

Elfhilda
zm. 2978 TE
 
Théoden
2948 TE - 3019 TE
 
Trzy córki
 
Théodwina
2963 TE - 3002 TE
 
Éomund
zm. 3002 TE

Théodred
2978 TE - 3019 TE
 
Faramir
2983 TE - 82 CE
 
Éowina
ur. 2995 TE
 
Éomer
2991 TE - 63 CE
 
Lothíriel
ur. 2999 TE

Elboron
nieznane

Elfwine
nieznane

Kreacja w adaptacjach Edytuj

W filmowej trylogii Petera Jacksona, w rolę Éowiny wcieliła się Miranda Otto.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki