Fandom

Władca Pierścieni Wiki

Éored

2740stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Éored – oddział Éothéodów, a następnie Rohirrimów, służący pod jednym dowódcą i złożony prawdopodobnie wyłącznie z uzbrojonej we włócznie konnicy.

Nie znamy liczebności tej jednostki wojskowej za czasów Éothéodów. Wiemy natomiast, że po reorganizacji sił zbrojnych Rohanu za panowania króla Folkwina, jeden éored liczył nie mniej niż 120 wojowników, co stanowiło jedną setną Pełnego Zaciągu Jeźdźców Rohanu (bez Drużyny Królewskiej). Pełny zaciąg konnicy w Rohanie zwany był éoherë[1]. W okresie wojny lub innych niepokojów każdy marszałek Marchii miał do dyspozycji jeden, pełny éored, który należał do jego 'gospodarstwa' i stacjonował w jego siedzibie. Przykład takiego zachowania najlepiej obrazuje przypadek Éomera, który po oskarżeniu przez Grímę, wyruszył wraz ze swoim oddziałem na północ, gdzie rozbił orszak orków[2].

Kiedy w TE 1899 Gondor, na czele z królem Calimehtarem, walczył z Woźnikami, w odniesieniu ostatecznego zwycięstwa pomógł Gondorczykom atak wielkiego éoredu Marhwiniego, władcy Éothéodów z Północy[3].

W TE 3019 éored Éomera, który spotkali Trzej Łowcy, jak to wypatrzył Legolas, liczył 105 wojowników, ponieważ, jak się później okazało, pozostałych 15 zginęło w walce z orkami pod Fangornem[4]. Później w drodze pod Minas Tirith jednym z éoredów, w którym jechali Dernhelm i Merry, dowodził Elfhelm, Marszałek Wschodniej Marchii[5].

EtymologiaEdytuj

Wyraz éored pochodzi z języka anglosaskiego i oznacza 'konną jazdę' (eoh – 'koń').

PrzypisyEdytuj

  1. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Niedokończone opowieści, „Cirion i Eorl. Przyjaźń Gondoru z Rohanem”, „Cirion i Eorl”, przypis 36
  2. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Niedokończone opowieści, „Bitwy u Brodów na Isenie”, „Dodatek”, „I”
  3. J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien (red.), Niedokończone opowieści, „Cirion i Eorl. Przyjaźń Gondoru z Rohanem”, „Ludzie Północy i Woźnicy”
  4. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dwie wieże, „Jeźdźcy Rohanu
  5. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Powrót króla, „Droga Rohirrimów

Więcej w Fandom

Losowa wiki